România Sonoră

România Sonoră este un proiect multimedia, artistic și itinerant care are drept obiectiv promovarea și valorizarea teritoriului României.

Viziunea proiectului este inspirată de dorința de a investiga relația strânsă dintre teritoriul României și memoria sa sonoră. După cum fiecare comunitate are pe teritoriul său câteva puncte de referință care o deosebesc și îi dau un caracter propriu, la fel, fiecare comunitate are și o amprentă sonoră, un anume sunet unic, cu caracteristici care îl fac deosebit. Fiecare peisaj sonor are o istorie proprie, care, împreună cu teritoriul, se schimbă odată cu trecerea timpului, sau, uneori, chiar dispare. România Sonoră este un proiect multimedia, artistic și itinerant care are drept obiectiv promovarea și valorizarea teritoriului României.

România Sonoră prevede călătoria în mai multe localități din România, la a căror alegere au contribuit dr. Bogdan Iancu (profesor asistent antropologie) și dr. Monica Stroe (lector antropologie).

În timpul călătoriei, se vor alege, din fiecare loc, materiale specifice (de orice forma si compoziție) și va înregistra materiale audio cu peisajul sonor (atât ambient, cât și voci). La sfârșitul acestei explorări, artefactele și înregistrările vor fi prelucrate și integrate cu scopul de a crea Sculpturile Sonore. Acestea vor reda materialele audio prelucrate artistic grație unui sistem audio de amplificare care le va fi integrat. Sculpturile Sonore vor fi prezentate, în primă fază, în cadrul unei expoziții în București, urmând ca expoziția să se desfășoare ulterior și în alte localități.

Scopul proiectului România Sonoră este crearea unei expoziții cu opere de artă (Sculpturile Sonore) care să reflecte artistic peisaje antropice și comunități din România, surprinse în specificul lor temporal, social și cutumiar. Sculpturile Sonore sintetizează și recompun amprenta culturală, captând dominantele și accentele particulare ale locurilor în strânsă conexiune cu momentul istoric și viața comunitară și recreează o formă de memorie culturală, o hartă sonoră constituită din identități locale.

Obiectivele proiectului sunt documentarea sonoră și imagistică a unor locuri și comunități din România, cu o amprentă culturală și sonoră specifică; extragerea și prelucrarea artistică a unor dominante culturale; organizarea unei expoziții prin care publicul urban, publicul tânăr și publicul internațional să intre în contact și să interacționeze cu opere de artă rezultate din captarea unor forme particulare ale unor comunități specifice.

Creația artistică este bazată pe o cercetare și cunoaștere directă a locațiilor vizate și pe baza unei pre-documentări extinse. Cercetarea se va face la fața locului, unde se vor contacta persoane-cheie din fiecare localitate, vor fi realizate înregistrări audio, înregistrări video și fotografii și vor fi achiziționate materialele și obiectele care vor fi utilizate în sculpturile sonore.

Tehnica cercetării de teren este singura care poate releva specificul local, identitatea nealterată a fiecărei locații și a fiecărei comunități. De asemenea, doar prin cercetarea la fața locului, prin interacțiunea directă cu oamenii și locurile, poate fi rafinată impresia artistică în funcție de care vor fi stabilite viziunea, conceptul și expresia artistică a fiecărei opere. Prelucrarea sunetului și prelucrarea sculpturală a materialelor prelevate din fiecare locație sunt căile prin care efortul documentar va căpăta expresie artistică și va deveni relevant pentru vizitatorii expoziției.

Stadiul Proiectului:
În august 2019, echipa România Sonora a început oficial proiectul.
Am parcurs aproximativ 1.800 km și am explorat în special centrul, nordul și estul României.
Acestea sunt locurile vizitate până acum, urmând să fie investigate și altele până la finalul anului:

București
Delta Dunării
Târgu Mureș
Gornești
Salina Turda
Gherla
Cluj-Napoca
Izvoru Crișului
Săpânța
Sighetu Marmației
Cornești
Desești
Breb
Budești
Moara lui Nicolae
Bârsana
Poienile Izei
Ieud
Sucevița
Mănăstirea Voroneț
Saschiz
Viscri

În fiecare dintre aceste locuri au fost căutate expresii specifice puternice, descriptori ai identității locale.
Alegerea locațiilor pentru documentarea și pentru realizarea operelor a avut în vedere potențialitatea lor sonoră și valoarea lor culturală. În fiecare loc s-au căutat atât manifestări interesante ale peisajului sonor: biserici ortodoxe; ateliere, spații industriale; târguri; ritualuri și tradiții (cum ar fi ritualul de dinaintea nunții la care am asistat în Maramureș, Poienile Izei), cât și surprinderea vieții de zi cu zi, sunete ambientale, povești ale oamenilor.

EXPOZIȚIE

Sculpturile Sonore, fiecare reprezentativă pentru un loc vizitat, un simbol al identității teritoriului și comunităților, vor fi prezentate în cadrul unei expoziții care are ca rațiune voința de a opri și de a reprezenta timpul nostru sonor și material, unic în prezent, pentru a-l face public, experimental și conștient. Expoziția va fi o hartă materială și sonoră a teritoriului românesc, un mozaic de sugestii vizuale, sonore și tactile legate de concretețea locurilor, dar și de grupurile umane care trăiesc și acționează în aceste locuri. Vizitatorului i se propune să analizeze propriul teritoriu deconstruit / reconstruit și să „trăiască” peisajul sonor.

Expoziția va avea loc în București în primă fază iar apoi va fi replicată în mai multe zone din România, în principal în localitățile/zonele în care s-a efectuat cercetarea artistică, precum și, în viitor, în alte țări europene.

Proiectul România Sonoră, prin viziune și substanță, este un construct artistic ce particularizează nevoia de diversificare artistică, de explorare a unor noi formule care să valorifice potențialul artistic al noilor tehnologii și de creare de punți între știință, tehnologie și arte – pe de o parte – și între diversele discipline artistice – pe de altă parte. De asemenea, proiectul se află la un punct de intersecție între postmodernism, modernism și diversele tradiții și între local și universal. Sculpturile Sonore sunt, în sine, un produs artistic inovator, care valorifică tehnologii recente (sau miniaturizarea de ultimă oră a unor mai vechi dispozitive electronice sau inteligente) și viziuni artistice cu un larg ecou în arta contemporană.